Wellington & South Island

9 november 2015

Mn laatste blog! Nog twee nachtjes in NZL en dan weer in Nederland, zo raar!! Na Taupo en National Park vertrokken we naar Wellington. Een hele leuke stad! Zoveel leuker dan Auckland. Er was een heel leuk, groot, gratis museum, Te Papa. Na het museum aten we een gratis maaltijd bij het hostel. Toen namen we een cable car de berg op, genoten van het uitzicht en wandelden door de botanische tuin terug. Op de nightmarket aten we nog wat en toen snel naar bed, de volgende dag 06:30 vertrek! We namen de ferry naar het zuidereiland. De oversteek was prachtig, het was mooi weer en we zagen hele kleine schattige dolfijnen. Vanaf Picton op het Zuidereiland vertrokken we naar Abel Tasman. Als een stop hadden we wine tasting, wat heel leuk en lekker was! We kregen korting dus kochten maar een fles. Het hostel in Abel tasman was heel chill en de omgeving super mooi. We hadden een groupmeal en keken een film. De volgende dag namen we de watertaxi naar Torent Bay. Onderweg stopten we bij de splitted rock en wat zeeleeuwen. Vanaf Torent Bay liepen we terug naar het hostel, een tocht waar we uiteindelijk 6,5 uur over deden. Het was heel erg mooi, knalblauwe zee en lucht, groen van de bomen en goudgele stranden. We stopten onderweg op stranden en lookouts! Eenmaal terug in het hostel douchen met uitzicht op zee.

De volgende dag vertrek naar Westport, een tocht langs de kust. Het was slecht weer, maar nog steeds erg mooi. We stopten bij een kolonie zeeleeuwen en wat lookouts. In Westport hadden we een beertasting in een brouwerij. We kregen aardig wat verschillende soorten bier voor onze kiezen, waarvan ik sommige echt heel vies vond en sommige heel lekker! Was een leuke middag! Lekker gelezen die avond en op tijd naar bed. Na een nachtje slapen vertrokken we naar Franz Josep. Onderweg een stop bij de pancake rocks. Eenmaal in Franz hadden we als avondeten pizza fest. We zaten aan lange tafels en het was mega gezellig! De volgende ochtend vroeg stond onze glacier hike gepland, helaas wilde het weer niet meewerken en werd die ochtend alles gecanceld. De volgende ochtend zouden we vertrekken, dus dan zou het niet kunnen. Na een beetje passen en meten besloot ik af te stappen van deze bus en twee dagen langer te blijven, in de hoop dat de hike morgen wel zou gaan. Dat betekende wel dat ik afscheid moest nemen van de groep, wat heel jammer was. Gelukkig besloten Wout en Maz ook te blijven. Die dag deden we een hike naar de glacier. Het stortte van de regen, ik was helemaal doorweekt aan het einde, maar het was alsnog een mooie tocht. Die avond, na een half uurtje warm worden in de hottube van het hostel, hadden we mexican night. Met heel de bus aten we Mexicaans! De volgende dag vertrok onze bus, verplaatsten wij naar een ander hostel, maakte vrienden met de receptie en gingen naar het heli centrum en jaa de hike ging door!! We waren de laatste die de lucht in gingen die dag, ik voelde me erg gelukkig!! De korte vlucht met de helicopter was echt heel indrukwekkend en toen kwamen we aan in een andere wereld! Eentje van ijs. We hadden spikes onder onze schoenen en de hike was echt heel vet. Geweldige ervaring! Daarna gingen we naar de hotpools, drie baden met verschillende temperatuur. Het was echt genieten. Daarna kleden we ons om en gingen op weg naar onze tweede pizzafest!! Was weer een gezellige avond. De volgende ochtend konden we voor het eerst in lange tijd uitslapen, dus daar hebben we goed gebruik van gemaakt! Heel de dag in bed en films gekeken in de tv room. Na het eten omkleden voor Halloween avondje, ik ging als een evil pineapple, omdat ik een jurkje met een pineapple erop heb. We deden een drankje met de receptie van het hostel en gingen in een hummer op weg naar de eerste bar. Rond 02:00 deed ik een dutje tot 04:00 en toen gingen we naar een bar om de rugby te kijken!! Was echt super leuk!! En helemaal toen NZL won natuurlijk. Daarna snel naar bed, want ik viel zo wat om. Na een paar uurtjes slaap vertrok onze nieuwe bus naar Wanaka. We hadden onderweg weer verschillende stops en rond 19:00 kwamen we aan. We aten in een mexicaans restaurant en gingen weer op tijd slapen! Next day een hike op mount Iron, was echt prachtig!! Je zag de bergen, het stadje en het meer in Wanaka!

Na Wanaka vertrokken we naar Queenstown!! Mega mooie bergen en weer een meer en dan de stad! Levendig, maar niet te druk. Het weer was goed dus Maz en ik besloten met de gondeler omhoog te gaan (Wauwie uitzicht) en daar 3 rondjes luging te doen. Het was echt zo geweldig. Het was net Mario kart met het mooiste uitzicht wat je maar kan wensen. We scheurden door de bochten en gilden van plezier!! Het ging echt snel! We deden boodschapjes erna en ik kookte een mega maaltijd die voor alle 3 de dagen genoeg was haha. Die avond deden we drankjes in verschillenden barren met onze busgenootjes. De volgende dag was een lazy day. Maz zei plotseling dat ze een neusring wilde, dus gingen we op zoek naar een piercing shop. Onderweg kwamen we allemaal bekenden tegen wat heel leuk was. In de tattooshop, waar ze geen piercings bleken te doen, kwamen een meisje uit de bus tegen die een tattoo liet zetten. Ook kwamen we een stray buschauffeur tegen die een naked photoshoot had voor de naked stray calender, alles was zo random. We vonden uiteindelijk een shop en Maz liet haar ring zetten. Ik dacht vaagjes na over iets in mn oor, maar nadat ik de naald dwars door de neus van Maz zag gaan en hem daar voor een paar seconde zag zitten, trok ik me terug. We maakten een wandeling langs het meer en door het park. Het was zo mooi! Je bent in een stad, maar je hebt prachtige natuur naast de deur! We keken in een paar winkeltjes en galerieën en toen besloot ik nog maar een poging te wagen. We gingen terug naar de piercing shop en ik liet er eentje in mn oor zetten. Ik bloedde als een rund, maar dat kan ik na dat jagen wel aan. We hadden lunch in het hostel en gingen weer terug naar onze lazy day. Onze oude bus kwam voor 1 nachtje terug in Queenstown en we spraken af bij Fergburger. Toeristische attractie in Queenstown, de beste burgers in town! Elke avond staat er een rij van hier tot Tokio. De burger is groot en lekker!! We deden nog een drankje en vertrokken naar bed. De volgende dag ging ik in mn eentje naar het kiwi bird park, niemand wilde mee, naja. Ik vond het super leuk!! En heb kiwi's gezien en veel andere vogels. Ik deed wat shopping, kocht een meatpie en ging terug naar het hostel, waar Maz nog steeds in bed lag. Die avond deden we op het strandje bij het meer een drankje en gingen nog naar een bar. Wel op tijd weer naar bed, volgende dag vroeg vertrek naar deep south. Eerst naar fiordland, milford sound. Het weer was geweldig, we hadden wat stops bij oa de mirror lakes en mooie lookouts. We pikten Lea op, van de oude bus. De cruise door milford sound was heel erg mooi! Alles was zo groot en ik voelde me erg klein. We vertrokken daarna naar Gunscamp, een paar hutjes in het midden van een vallei. Er waren 1 miljoen sandflies en alleen stroom van 18:00 tot 22:00! We deden een wandeling en aten het groupmeal. In de hutjes was het erg koud, maar we konden het kacheltje aansteken en dat was gezellig en warm. Na 22:00 gingen we op zoek naar glowworms, maar de meeste indruk maakten de sterren! Het was super helder en ik zag mn eerste valllende ster ooit! Volgende ochtend vertrek naar Invargalcill. Het regende en er kwamen nieuwe, nogal irritante, mensen op de bus. Die dag was niet zo leuk, maar de avond was wel gezellig. Met Lea en Maz naar een pak'n save, eindelijk een goedkope supermarkt, dus we gingen los. We hadden die avond lekker curry! Daarna deden we wat spelletjes en weer op naar bed. Onze laatste dag gingen we naar de Catlins, een mooi national park. We zagen zeeleeuwen en mooie kustlijnen! Toen vertrokken we weer naar Queenstown. We gingen voor een tweede fergburger, wat laatste drankjes en toen de volgende dag heel vroeg naar mount cook! Helaas zonder Maz, zij vond sommige in de groep zo irritant dat ze besloot langer in Queenstown te blijven. Gelukkig ging Lea wel en wat andere leuke mensen! We zagen een mooi knalblauw meer en deden een wandeling in de hooker valley. Eerste 1,5 uur stortregen, volgende 2 uur lekker zonnetje. Lekker gegeten en toen naar bed. Vandaag vertrek naar Rangitata. We maakten weer een wandeling van 1,5 uur en op de terugweg konden we met het rafting busje mee! Was een mooie hike!! Nu op de bank bij de kachel boek lezen en morgenvroeg vertrek naar Christchurch, mn laatste bestemming. Met Lea de stad verkennen, wat ervan over is, een aardbeving heeft een paar jaar geleden heel de stad geruïneerd. Toch schijnt het een mooie stad te zijn! Woensdag een lange lange vlucht voor de boeg. Het gaat heel raar zijn om thuis te zijn, maar heb zin om iedereen weer te zien! Deze tijd in Australië en NZL was echt onvergetelijk!

1. Oma Lettie:
    9 november 2015
    Tjonge Nathalie wat een geweldige avonturen heb je beleefd en zulke prachtige verhalen gestuurd! Heel mooi.
  2. Yvonne en Gertjan:
    9 november 2015
    Zoals je het beschrijft, zo levendig, ik zie ons alweer in NZ. De helikoptervlucht en de wandeling op de gletsjer, wanneer heb je nu de kans dit te doen!! Goed plan om daar langer voor te blijven.
    X