KIWI!!

23 oktober 2015

Oh my, nieuw zeeland is echt een land waar jullie allemaal heen zouden moeten gaan! Zodra ik Auckland uit was wilde ik al mn lieve fam en vrienden mee sleuren, want ik zal nooit in woorden of foto's uit kunnen leggen hoe mooi het is!! Ik ben nu in the middle of nowhere en heb hangi gegeten: traditioneel bereid maori diner! Alles is hier overspoeld met maori cultuur!! Het is zo ongelovelijk gaaf.
Auckland was een leuke stad met veel winkels en parken. Je kunt naar mount eden gaan, een vulkaan en je kunt met dd ferry naar verschillende eilanden. Ik had Tom uit Naaldwijk ontmoet haha ongelovelijk, en met hem en Dan uit Wales en Clara uit Oostenrijk ben ik naar mount eden geweest. Daarvoor nog was mn eerste reis met de stray bus naar the bay of islands, Pahia. In de bus ontmoette ik Linsey uit Wales. Onze busdriver hield verschillende stops onderweg om foto's te maken! Alles is groen hier. Eenmaal in Pahia, een klein schattig kuststadje, werden we bij ons hostel afgezet en deden Linsey en ik een track naar een mooie waterval! Daarna hadden we een bbq bij het hostel. De volgende dag had ik een cruise naar hole in the rock! Het was super mooi, zag veel dolfijnen, we stopten op een prachtig eiland en gingen met de boot door the hole in the rock! Ennn my first sunburn! Niet eens in australie maar in nieuw zeeland!
Mijn volgende busreis ging naar Raglan, ik kende al wat mensen van Pahia en het is heel makkelijk om contact te maken. Je bent geen seconde alleen. Ik had nu een andere busdriver en hij had ook verschillende stops onderweg, oa een waterval en bij een supermarkt om te shoppen voor het groupmeal die avond! Eenmaal in Raglan gingen we naar her strand lopen. Het strand is zwart (?!) En magnetisch! Het bleef plakken aan mn hoesje van mn mobiel! Heel bizar. Die avond een lekker en gezellig groupmeal e daarna maar inspiration point voor de sunset. Helaas waren er teveel wolken. Op de terug weg zag ik mijn eerste glowwormen!! Jeej, heel erg cool. We keken een film een daarna snel naar bed!
De volgende ochtend gingen we naar de waitomo caves om daar Black water rafting te doen! Het was zo ongelovelijk gaaf. In de grot was het pikke donker, door het lampje op de helm zag je wat. We hadden een heel strak dik wetsuit en rubber laarzen. Het water was echt ijskoud! Je klom over rotsen en soms zeiden ze als je een uitdaging wil, kun je hier doorheen kruipen. Eentje heette het birthcanal, je moest je lichtje uit doen (want je bent ook niet geboren met een licht op je hoofd) en dan proberen erdoor heen te wringen. Het was ongelovelijk smal en ik kon alleen mn handen een beetje bewegen om vooruit te komen. In het begin dacht ik echt dat ik niet verder kon omdat mn heupen vast zaten haha. Ook konden we in het water in een tube liggen en dan trokken ze ons voort, als je omhoog keek zag je honderden glowworms. Iedereen had zn licht uit en het was een magische ervaring!! Na de caves gingen we naar een maori village. We kregen een welkomst ceremonie in hun heilige huis, daar moesten je schoenen uit en mocht je niets eten of drinken. Het was heel bijzonder! We kregen eten en daarna een culturele show, waarbij we ook zelf wat leerden! Daarna sliepen we met zn 30en in het heilige huis.. Door ongeveer 5 snurkende mensen had ik geen geweldige nacht. De volgende dag vertrokken we naar Rotorua, het stinkt daar chronisch naar rotte eieren en overal komt stoom uit de grond. Je had een park met verschillende mud Pools en een mooi meer en een maori Village met mooie gebouwen en overal waar je kijkt zie je stoom of iets bubbel, heel apart. Vandaag ben ik naar wai au taupo geweest en in de bus kwam ik Linsey weer tegen! Het was ontzettend mooi, felle groene gele rode kleuren en een verschrikkelijke stank maakten het heel bijzonder!! Daarna stapte ik op mn stray bus die vertrok naar een tweede maori plaats! Een oude maori pikte ons op en liet ons 1000 jaar oude rockcarvings zien! Heel bijzonder. Die maori tribe heeft het in bezit en er is nergens een bordje wst ernaar verwijst wat het stiekem nog meer bijzonder maakte! Hij vertelde ons heel veel over zijn tribe. De lodge is echt in the middle of nowhere met uitzicht op een prachtig meer. We hebben armbandjes gevlochten met flex, een hele sterke plant die in nzl groeit en ze hebben een hangi meal voor ons gemaakt. Ze maken stenen heet op de grond, gooien er water overheen en leggen er veel doeken en uiteindelijk zand overheen. Dan heeft her 2.5 uur nodig. Het was zoooo lekker!! Een soort bbq maar met een andere hele lekkere smaak. Ook gefrituurd brood en stuffing, kip, zoete aardappel, pumpkin, alles uit de hangi! En we konden van alles vragen aan de familie over maori gewoontes etc. Het was heel erg gaaf!! Daarna stopten we alle restjes in boxes, die gaan morgen naar de kinderen van de school in dit dorp. Het is nogal een arm dorp namelijk! Alles bij elkaar was het tot nu toe echt heel erg gaaf!

Het is ondertussen alweer twee dagen geleden dat ik het bovenstaande heb geschreven, maar er was geen Internet om iets te posten! Ik heb nu nog steeds geen Internet dus ik post dit morgen hopelijk!
Gisteren heb ik een Skydive gedaan!!!! Het was heel bizar. Het was van 15000 feet hoog, dus in het vliegtuig moesten we zuurstof maskers op. De gast die met mij sprong was heel lief en vroeg om de seconde of ik oké was (ik vroeg me af wat hij kon doen als ik niet oké was). We zaten met denk 5 andere in het mini vliegtuig. Ik zat helemaal achteraan bij de piloot. Het uitzicht was ongelovelijk mooi. Op 12000 feet sprong een jongetje van 9 jaar oud uit het vliegtuig, ja echt, 9 jaar oud!!! Tot die tijd was ik vrij relaxed, maar toe gingen er allemaal piepjes en begon het vliegtuig een beetje te wiebelen en toen dacht ik ohh shit. Op 15000 feet sprong iedereen, ik was als laatste. Alleen toen iedereen weg was waren we te ver van de landingsplaats en moesten we nog een paar minuten vliegen; nog langer wachten.. Eenmaal bij de deur was er echt keiharde wind en voor ik het wist sprongen we!! En omg ik haatte het gevoel van de freefall hahaha. Mn oor deed niet normaal pijn en ik kreeg bijna geen lucht! Na een paar seconde werd het wat beter, maar het was nou niet echt dat ik door de adrenaline een geweldig gevoel had. Toen de parachute uit was vond ik het veel beter, dsn heb je de tijd om rond te kijken en te genieten! Ik mocht ook zelf sturen en we hadden het ook over mn schoenen tijdens het dalen hahah. Eenmaal beneden was ik een beetje trillerig en dizzy, maar het was echt heel erg vet en ik zou het zeker nog eens doen!! Als het niet zo duur was. En als het niet zo'n pijn deed aan mn oren. Haha.

Na de Skydive vertrokken we naar de Blue duck range. Ook dat was weer in de middle of nowhere. Het was een boerderij die wat extra verdiende door toeristen te laten slapen haha. We hadden diner daar, lam, en het was heerlijk! Daarna hadden we kampvuur wat echt heel gezellig was! De volgende dag 09:30, paard rijden!! Oe dat vond ik wel spannend, zo hoog op een paard. We gingen echt de bergen in en het regende dus het was heel modderig. De paarden gingen echt vlakbij de richel lopen en liepen zo de heuvel op en af, je moest ze echt vertrouwen en goed vasthouden want het was behoorlijk hobbelig! De omgeving was echt prachtig en het was heel bijzonder om het vanaf het paard te zien en doorheen te gaan!! Daarna had ik een lekkere lunch en toen was het tijd voor de guided hunt! Ohmy, de busdriver slim ik en de guide zaten in een klein 4w drive karretje en het stortte van de regen. Overal was modder, ook op de wegen want niks was geasfalteerd, logisch want het is gewoon allemaal bush daar. Eerst een oefenschot. Het geweer kon een olifant doden en was best groot en voor mij was het zwaar haha. Ik vond het super spannend!! Ik schoot en het geluid was echt oorverdovend. Ook was er een terugslag tegen mn schouder haha. Toen gingen we op pad en het doel was om geiten te schieten want die vernielen de natuur. We liepen door de modder en soms gingen we de bush in om te kijken of er wat was. Op een gegeven moment zagen we 2 geiten best ver van ons af. Maar omdat ze aan het eten waren wist hij dat we genoeg tijd hadden. Toen begon het pas echt, hij sprong over hekken, gleed door de modder de berm af, ging door de rivier, beklom de berm weer op weg naar de geiten. En ik volgende hem met mn mond open van verbazing, waar was ik nou weer beland. Ik had een jas en broek van de farm over mn eigen kleding aan, gelukkig maar want ik zakte tot mn enkels in de modder en ging door de rivier. Toen we op de berm waren TIJGERDEN we serieus de heuvel met gras op en zagen eindelijk de geiten. Het waren er echt veel, hij vroeg of ik wilde schieten, maar ik dacht ik schiet dat beest in zn been en niet in 1 x dood dus ik kan het beter hem laten doen. Met 1 kogel schoot hii een kleintje en een moeder. Het geluid van de kleine was echt zo zielig. Hij sneed de keel door en ging achter de moeder aan want die kon nog lopen. Daarna de darmen etc eruit en hij liet mij voelen hoe warm het was. Ik gilde zo vies vond ik het. Daarna moesten we met twee geiten terug de helse tocht door de berm de rivier en de modder. Ik tilde het kleine geitje en hij de grote, het was echt bizar. Toen we terug waren op de farm ontvelden we de geiten, hij sneed en ik trok het eraf. Hart nieren en lever eruit en toen was het vlees zoals ik het gewend ben. Die avond at ik een goatcurry, was heel erg lekker. Deze ervaring heeft me echt veel meer respect gegeven voor dieren en het stuk vlees wat je meestal als vanzelfsprekend op je bord vindt!

Vandaag vertrokken we blue duck station en gingen we naar het nationaal park. De tongariro crossing ging helaas niet door omdat het weer slecht is, dus hebben we een andere track gedaan die was ook leuk! Nu ga ik even een middag bij komen van alle indrukken!! X